image_pdf

Læg serviceaftale i grundplanen

En serviceaftale er en beskrivelse af en fast tilbagevendende ydelse, der skal leveres til en kunde. Du har ikke planlagt, hvornår den faktisk skal udføres, før du lægger den i rullet/grundplanen. Når du har lagt serviceaftalen i grundplanen, vil PlanA løbende rulle besøgene ud: Hver morgen inden ruten starter, vil dagens rulbesøg automatisk blive lagt i dag-til-dag-kalenderen, medmindre du allerede har gjort det manuelt.

Du kan lægge en serviceaftale i grundplanen på tre måder. Først den nemmeste:

Læg i grundplanen fra borgertabellen #

Gå ind på Planlægningsfanen og vælg Grundplan-visningen:

Find den eller de ruter frem via rutevælgeren, som du vil lægge ydelsen ind på. Fremsøg den relevante borger i borgertabellen nederst:

Klik på den relevante ydelse i tabellen, klik og hold museknappen nede på den og træk den op på den rute og det tidspunkt, hvor grundplansbesøget skal ligge.

Besøget arver automatisk den frekvens og varighed, som er defineret i serviceydelsen. Hvis du vil ændre på det, kan du dobbeltklikke på besøget bagefter og redigere det.

Her er et eksempel, hvor der oprettes et grundplansbesøg for ydelsen på Århus rute 02, kl. 8:00, af 30 minutters varighed, som skal udføres 1 gang hver uge, og som har startdato 2/11 2023 :

Når et besøg er lagt i grundplanen, rulles det automatisk ud til dag-til-dag-kalenderen. Du skal ikke gøre noget, medmindre der er ændringer i forhold til det normale tidspunkt (som er defineret i grundplanen).

Læg i grundplanen fra ruteplanen #

En anden måde at lægge et besøg i grundplanen er sådan:

Vælg grundplansvisningen på Planlægningsfanen. Dobbeltklik direkte i ruten på det tidspunkt, hvor du vil oprette et grundplansbesøg. Så dukker et dialogvindue op, hvor du først vælger den relevante borger:

Herefter trykker du på “Tilføj”-knappen nederst, og du vælger så den relevante serviceaftale og kan indsætte den ønskede frekvens, varighed og startdato. Her er der valgt hver 2. uge, 30 minutter og startdato 2/11 2023:

Læg i grundplanen via serviceaftalen #

Den sidste måde at lægge en serviceaftale i grundplanen er som følger.

Find kunden i Kunde-fanen og dobbeltklik på serviceaftalen. Hvis ydelsen skal leveres med én eller flere ugers mellemrum, kunne det se sådan ud:

Klik på knappen “Tilføj til grundplan” nederst for at oprette et besøg i grundplanen for denne ydelse. Så åbner en rullemenu, hvor du vælger hvilken frekvens, grundplandsbesøget skal have:

Udfyld derefter de næste felter, fx tidspunkt, rute, varighed og startdato.

Hvis grundplansbesøget ikke skal have samme frekvens som serviceaftalen #

Grundplansbesøget behøver ikke have samme frekvens som ydelsen; det kan jo fx være, at du vil lave to forskellige grundplansbesøg, som til sammen opfylder den frekvens og visiterede tid, som er defineret i ydelsen.


Grundplansbesøg der skal udføres flere gange om ugen #

Hvis ydelsen skal leveres flere gange om ugen, ser det cirka sådan ud, skal du vælge frekvensen “Hver dag” / “Udvalgte dage”. Så får du mulighed for at vinge de ugedage af, hvor besøget skal udføres:

Samme besøg men på forskellige tidspunkter i løbet af ugen #

Hvis grundplansbesøget skal ligge på forskellige tidspunkter hen over ugens dage (eller have en anden varighed end standardvarigheden), skal du dobbeltklikke i de grå felter ud for Man, Tirs, Ons osv. Her kan du så skrive et andet tidspunkt/varighed ind. Det mønster du har valgt, vil blive gentaget hver uge.